Wspomaganie planowania programów profilaktyki próchnicy zębów za pomocą modelowania symulacyjnego [Supporting the planning of dental caries prevention programs using simulation modeling] Maria Hajłasz (ORBI, PWr, Wrocław) W Polsce próchnica zębów dotyka ponad 93% osiemnastolatków. Rozwojowi próchnicy można zapobiegać poprzez programy profilaktyczne w szkołach. Właściwie zaprojektowany program profilaktyczny może - poprzez grupową fluoryzację nadzorowaną, edukację w zakresie zdrowia i higieny jamy ustnej, przeglądy stomatologiczne, lakowanie szóstek i siódemek - przyczynić się do obniżenia występowania próchnicy w zębach u dzieci. Celem badań jest zaprojektowanie ram konceptualnych do budowy modelu symulacyjnego umożliwiającego obserwowanie postępowania próchnicy zębów u dzieci w wieku szkolnym. Na podstawie danych z wybranego regionu w Polsce zbudowałam model symulacyjny i przeprowadziłam eksperymenty. Badałam jaki wpływ na rozwój próchnicy mają różne struktury programów profilaktycznych, zmieniająca się w czasie skuteczność świadczeń profilaktycznych, losowe pomijanie niektórych świadczeń oraz, w zależności od stanu zdrowia, dodatkowe indywidualne świadczenia dla uczniów z czterema i więcej zębami z próchnicą. Zaproponowane narzędzie może wspierać decydentów odpowiedzialnych za planowanie struktur programów profilaktycznych próchnicy zębów dedykowanych uczniom w szkołach podstawowych.